We zijn met steeds meer mensen in ons kleine land. Zo voeren we de druk op het milieu, onze omgeving en elkaar steeds verder op. Een goede omgevingsdienst is daarom onmisbaar voor elke gemeente. Wij zijn een proactieve, klantgerichte kennisorganisatie met een breed aanbod aan producten en diensten. Met elkaar zorgen we voor een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving.

Wie zijn we en wat doen we?

De ODRU ondersteunt vijftien gemeenten bij de uitvoering van hun milieu- en omgevingstaken. Welke taken dat allemaal zijn, kun je hier zien. We doen ons werk met 160 vaste collega’s en een groot aantal inhuurkrachten. Wil je meer weten over de ODRU? Bekijk dan dit animatiefilmpje en ons jaar 2020 in vogelvlucht. Hoe de organisatie is ingericht zie je hier.

Wat ga je doen?

Voor een omgevingsbewuste toezichthouder is geen dag hetzelfde. Voor onze deelnemende gemeenten houd jij je bezig met alle facetten van het toezicht op bodem, zoals het Besluit bodemkwaliteit (BBK), bodemsaneringen en klachten. Als na toezicht blijkt dat handhaving moet plaatsvinden, is dat ook een taak die jij uitvoert. Het werken met de landelijke handhavingsstrategie is jou niet onbekend. Ook het maken van risicoanalyses heeft voor jou geen geheimen. Wanneer dat nodig is, kun je de analyse vertalen naar een specifiek toezichtplan met risico’s, beoordelingspunten en een bijbehorende toezichtmethode.

Als toezichthouder voer je controles uit bij bedrijven waar bodem de belangrijkste milieucomponent is. Je stelt rapporten, besluiten en adviezen op. Daarnaast ondersteun je integrale toezichthouders tijdens bedrijfscontroles en voorziet hen gevraagd en ongevraagd van advies over bodemgerelateerde thema’s. Je draagt dus bij aan het vergroten van kennis en vaardigheden van collega’s. Daar waar sprake is van risico’s op het gebied van bodem, milieu of veiligheid los je die proactief en deskundig op. Je zoekt waar nodig de samenwerking met onze handhavingspartners (onder andere de waterschappen, collega- omgevingsdiensten en/of politie) en onze gemeenten. Nabijheid is niet voor niets een van de kernwaarden van waaruit we werken.

De afdeling Integraal Toezicht en Handhaving (ITH) waar deze functie onder valt, is volop in ontwikkeling en staat de komende jaren voor grote uitdagingen. De komst van de Omgevingswet leidt bij onze gemeenten tot uitbreiding van de werkzaamheden op het gebied van bodem. We vinden het belangrijk dat je hierbij optreedt als adviseur en gesprekspartner. Samen met de clustercoördinator draag je actief bij aan een gezamenlijke manier van werken en de ontwikkeling van het cluster. Als zelfstandige medewerker zie je kansen, ben je nieuwsgierig, heb je lef en ga je creatief om met (nieuwe) situaties.

Wanneer hebben wij een match?

Je bent een enthousiaste, leergierige en energieke teamspeler. Met de ruime ervaring die jij meebrengt, kun je naadloos inschuiven. Je voelt je meteen als een vis in het water wanneer je in deze functie start. Je bent bekend met de Omgevingswet en weet dat daarmee ook de bodemwetgeving verandert. Je draagt graag bij aan de implementatie daarvan. Je vindt het leuk om initiatief te nemen en kunt goed met collega’s samenwerken. Mentor zijn voor collega’s in ontwikkeling trekt je aan. Voor deze functie is het belangrijk dat je klantgericht bent ingesteld en je lastige gesprekken niet uit de weg gaat. Jij levert input voor rapportages om de voortgang van je taakveld te monitoren, je signaleert tijdig eventuele knelpunten en denkt mee over oplossingen. Jouw uitstekende communicatieve vaardigheden zijn daarbij essentieel.

Als jij je in deze beschrijving herkent dan kan het maar zo zijn dat wij elkaar gaan vinden.

Wat breng je mee?

  • Minimaal een afgeronde chemische, milieukundige, bodem of vergelijkbare hbo-opleiding.
  • Je hebt actuele en aantoonbare kennis van relevante bodemwetgeving. Je bent op de hoogte van de veranderende wetgeving in het kader van de Omgevingswet en de rollen en taken die daaruit voortkomen.
  • Je bent innovatief, analytisch en werkt planmatig.
  • Je hebt een goed gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen. Je begrijpt wat het betekent om vanuit een gemeenschappelijke regeling te werken.
  • Je drukt je zowel schriftelijk als mondeling bondig en foutloos uit.
  • Je bent in het bezit van een rijbewijs B.
  • Eerder opgedane ervaring als projectleider is een pré.
  • Wanneer je al een buitengewoon opsporingsambtenaar (een boa) bent,  is dat ook in jouw voordeel.

Wat krijg je?

  • Een jaarcontract met de bedoeling om dit, bij goed functioneren, om te zetten naar een contract voor onbepaalde tijd.
  • Een salaris, afhankelijk van opleiding en ervaring, in functieschaal 10 (cao SGO); maximaal € 4.494,- bruto per maand bij een volledige werkweek.
  • Een IKB-toeslag van 17,05% is maandelijks vrij opneembaar of te gebruiken voor bijvoorbeeld aankoop van een fiets of het kopen van extra vakantie-uren.
  • Goede secundaire arbeidsvoorwaarden.
  • Volop ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, bijvoorbeeld door het volgen van trainingen, cursussen of opleidingen.
  • Een aantrekkelijke baan in een collegiale, informele werkomgeving.
  • Een mooie en goed te bereiken werkomgeving in het Huis voor de Provincie in Utrecht.
  • De mogelijkheid om, in overleg, je werk deels vanuit huis te doen.

Hoe is het om bij de ODRU te werken?

Vier collega’s vertellen je graag met hoeveel plezier zij bij de ODRU werken.

Meer informatie?

Heb je nog vragen? Neem dan contact op met Jon Pronk, afdelingshoofd ITH, telefoonnummer: 088 – 022 5079 of via j.pronk@odru.nl. Of neem contact op met Jessica Paterson, coördinator van het cluster Programmering ITH, telefoonnummer: 088-0225078, of via j.paterson@odru.nl. Heb je vragen over de procedure neem dan contact op met Marcel Tijdhof, recruiter, via ODRU@all4people.nl.  Hij belt of mailt je dan binnen 24 uur terug.

Lijkt het je wat?

Hebben we je enthousiast gemaakt? Laat dan uiterlijk 31 oktober 2021 weten waarom jij de persoon bent die wij zoeken. Mail je CV met een korte en krachtige motivatiebrief naar ODRU@all4people.nl.